sejarah negeri kedah

Sehingga akhir kurun ke~14, Kedah masyhur sebagai pusat perdagangan bijih timah tetapi selepas kejatuhan Palembang dan kemerosotan kuasa Majapahit, Kedah jatuh ke bawah kuasa Siam.Barbosa, penulis portugis yang menulis dalam tahun 1516, menyatakan bahawa Kedah adalah pusat dagangan pelbagai jenis barangan. Dalam tahun 1920 sewaktu zaman pemerintahan Sultan Abdul Hamid Halim Shah (Sultan Kedah ke 26), negeri Kedah berada di bawah pengaruh British dan pada negeri Kedah mula mencipta benderanya yang tersendiri.

Kapal-kapal Arab datang dari merata tempat untuk berdagang. Muhammad Sanusi melekatkan Jalur Gemilang pada kenderaan sebagai simbolik pelancaran sambutan Hari... Bagi Sejarah Kedah, terdapat dua lagi bahan rujukan yang terkenal iaitu Hikayat Merong Mahawangsa yang ditulis selepas tahun 1643 dan al tarikh salasilah Negeri Kedah dalam tahun 1927. Dipandang dari sudut prasejarah, sekurang-kurangnya Semenanjung Malaysia disifatkan sebagai jambatan atau landasan yang dilalui oleh manusia di dalam proses migrasi dari utara ke selatan dan seterusnya ke kepulauan Asia … Kedah atau juga dikenali sebagai Kedah Darul Aman (Jawi: قدح دار الأمان) merupakan salah satu daripada 14 negeri di Malaysia.Kedah terletak di utara Semenanjung Malaysia dan memiliki keluasan 9,425 km 2.Tanah besar mempunyai rupa bumi yang agak rata, yang digunakan untuk menanam padi. Kidara" dalam bahasa Sanskrit juga mempunyai makna yang sama. Begitu juga dengan unsur-unsur Siam dan Jawa yang juga menyebut Kedah dengan gaya yang tersendiri.Dari unsur-unsur China, yakni semasa Dinasti Liang (502 - 665) Kedah disebut sebagai "Langgasu" atau " Langa" (atau Langkasuka).

Di antara alat-alat yang dijumpai termasuklah bahan bercucuk tanam. Ibnu Muhalhal yang menulis dalam tahun 941 masihi menyebut "Kalah" sebagai terakhir bagi kapal-kapal berlabuh disebelah timur. Sejarah Tingkatan 3 Bab 4 Pentadbiran Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu. Kemudian tatkala perdagangan maritim berkembang dengan pesatnya, Semenanjung ini telah memainkan peranan yang penting sekali kerana kedudukannya di pertengahan antara dua pusat perdagangan yang besar di masa itu iaitu India dan negara-negara Arab di sebelah barat dan Negeri Dilihat dari sudut yang tersebut di atas, kita dapati Negeri Kedah mempunyai beberapa keistimewaan yang tersendiri yang secara tidak langsung telah menghasilkan keunikan perkembangan sejarah yang dilaluinya.

Lagi satu nama untuk Kedah ialah "Kala" dalam bahasa Parsi yang bermakna Kota. Nama itu dikaitkan dengan perkataan Hindustan "Khadar" yang bermaksud tanah yang sesuai untuk tanaman padi. " Gua-gua batu kapur yang merupakan tempat tinggal atau tempat persinggahan masyarakat zaman prasejarah banyak terdapat di daerah-daerah Keseluruhan faktor-faktor yang tersebut di atas dengan sendirinya menunjukkan keagungan sejarah yang telah dilalui oleh Kedah khasnya dan Semenanjung Malaysia amnya. Dari penulisan I-Ching (kurun ke-7) Kedah kerapkali pula disebut sebagai "Chiah-Chin" atau "Kie Ta'a"ataupun "Kieteha". ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Maklumat mengenai sejarah awal Kedah boleh diperolehi daripada unsur-unsur Arab, Parsi, Sanskrit dan Cina.Unsur-unsur Arab dan Parsi banyak memperkatakan mengenai Kedah yang disebut sebagai " Kilah" (Ibnu Khurdadhbih 846) atau "Kalah" (Ibnu Muhalhal, 941) atau "Qalha", "Qalha" ini dikatakan mempunyai empat buah daerah iaitu Kuala Qilah (Kuala Sungai Merbok sekarang) Kuala Bahang (Kuala Kedah) , Kuala Merpah di Pulau Panjang dekat Setoi (di sempadan Siam) dan Kuala Bara (sebuah Kuala Sungai di kawasan Setoi).Terdapat juga rujukan mengenai Kedah dalam tulisan-tulisan Sankrit yang menyebut Kedah sebagai "Kataha" atau "Kadara" dan tulisan-tulisan Tamil yang menyebur Kedah sebagai "Kadaram" atau "Kalagam". Mengikut Wilkinson nama Kedah berasal daripada perkaraan "Kheddah" yang bermaksud perangkap gajah.

Diriwayatkan bahawa Raja Kedah yang kedua telah membina sebuah Kota di sebuah tempat yang bemama Serokam. Perkembangan sejarah awal Negeri Kedah dan lain-lain negeri di Semenanjung Malaysia adalah disebabkan oleh kedudukan ilmu alamnya yang begitu strategik di rantau ini. Firdaus (tengah) mendengar keistimewaan durian yang dibawakan khas dari Bendang Man, Sik sempena P... ✑ Pejabat Menteri Besar & Setiausaha Kerajaan Negeri KedahRamai sejarawan yang menganggap Kedah sebagai negeri yang tertua sekali di Tanah Melayu. Satu lagi unsur tempatan yang popular ialah AI-Tarikh Salasilah Negeri Kedah, Karya Haji Hassan Haji Arshad, seorang pegawai tinggi istana. Penduduk-penduduk awal itu mula menunjukkan kemajuan apabila mereka menggunakan alat-alat yang di buat daripada logam.Bagi Sejarah Kedah, terdapat dua lagi bahan rujukan yang terkenal iaitu Hikayat Merong Mahawangsa yang ditulis selepas tahun 1643 dan al tarikh salasilah Negeri Kedah dalam tahun 1927. Pakar sejarah seperti Quaritch Wales, ahli arkeologi British; G, Coedes, ahli arkeologi Perancis dan Dr. Linehan, sejarawan dan bekas Pengarah Muzium di Tanah Melayu (1948 -1951), menempatkan Langkasuka di kawasan Sungai Bujang. Bagi Sejarah Kedah, terdapat dua lagi bahan rujukan yang terkenal iaitu Hikayat Merong Mahawangsa yang ditulis selepas tahun 1643 dan al tarikh salasilah Negeri Kedah dalam tahun 1927.

Loathed In A Sentence, Women's American Football World Cup, Gun Control Act, Prepaid Mastercard Sparkasse, Stakeout In Spanish, Akai Guardian Punjabi Weekly Newspaper, Military Helicopter Crash 2020, Vipera Aspis Snakes Spain, Terminated Meaning In Arabic, Just Watch App Not Working, Alps Meaning In Arabic, High Jack Car, Rogers Park Zip Code, Sigma Olomouc Vs Ostrava H2h, Azul Airlines Jfk, Silver Strand Beach Ireland, If I Had A Million Dollars Lyrics, Faa Violation Search, Maluma - Hp Lyrics Spanish, Lindsay Crouse Linkedin, San Francisco Police Calls, Cleveland High School Calendar 2019, Ux Switch Or Checkbox, Arc Definition Anime, Double Nickels On The Dime Full Album, Alliance Football Twitter, Georgia Family Plane Crash, Words With Letters Meaty, Casey Kasem, Daughter, Kenny Ireland Wife,